Förolämpningschock!

Näe, fy bubban vad hemskt! Sjutton gubbar vilken taskmört Per Ledin är. Under en intervju i direktsänd tv idag tittade han upp från reportern och ropade ett ruskigt okvädningsord mot motståndarnas målvakt Tommy Salo. Detta kränkande och vanhelgande ord är så rackarns magstarkt så jag borde inte upprepa det här men jag nödgas göra det ändå så att ni, kära läsare, ska kunna inse allvaret och förena er med mig på mitt korståg i kampen mot nedsättande ord mellan spelare i viktiga matcher. Alla barn som läser detta får hålla för ögonen nu. Okvädningsordet var... och det är inte jag som säger utan det är ett citat...:

"Tjockis"

Jag förstår om ni blir lika chockade som jag blev. Jag satte kaffet i halsen, hoppade jämfota och tappade hakan. Sen skickade jag 300 förfärade mejl till Ekwall som stod vid sidan av för att försöka få honom att göra nåt åt detta oskick och få ett svar på vad som har hänt med våra moraliskt högstående idrottsutövare. Det han sen sa som svar i tv är ofattbart: Han hade fått ett rekordartat antal mejl från mig och mina likasinnade idrottsmoralister, Ledins ordval var milt (!) och det sägs betydligt värre saker mellan spelarna på isen! Tvi vale, det hade jag ingen aning om! Jag kan inte ens föreställa mig vilka nedriga ord det kan vara!

Vad sänder detta för signaler till våra ungdomar? Hur ska vi kunna fostra dem in i idrottens goda kamratskap och hälsobringande uppmuntringar när deras idoler på intet sätt agerar renhårigt?

Se hur det gick efter att Per Oscarsson klädde av sig inpå bara livet hos Hyland. Efter det har det bara gått utför och det går inte en dag utan att det visas hud eller guppas under täcken i tv-apparaten. Och nu är vi alltså på väg åt samma håll inom idrottsvärlden. Nej, någon borde sätta ner foten och återinföra moralen innan vi alla går under!

Härvidlag nödgas jag utbrista: Stoppa omoralen i idrotten, stoppa omoralen i idrotten, stoppa den!
Eller för att citera Ledin själv: "Nån gång är råttet mågat" (sic!).

Kommentarer
Postat av: Avner

Håller med fullständigt. Det som sägs ute på isen är tjugofallt värre än tjockis. Vilket förstås är trist i sig, men nog inte mycket att göra åt.

Eller för att återigen citera Ledin:
"Gilla la la la la la la la läget...gilla la la la la la läget!"

2006-04-10 @ 11:53:03
Postat av: Bullen

Får nog säga att citatet borde vara: stoppa omoralen i musiken, omoralen i musiken, stoppa den...!"

2006-04-10 @ 13:46:20
Postat av: Henrik

A: NEEEJ! DEN Ledin får man ALDRIG citera!!!

Jamen låt dom hållas! Vad är det att rasa över?! Jävla moralpanik! Han fick alltså skitmånga mejl på en gång p.g.a. det. Vilken planet kommer såna människor ifrån? Trashtalk ingår ju som ett inslag i spelet. Och dom som inte kan acceptera det kan ju istället ta sig till ett käckt Friskis&svettis-pass om dom vill se idel leenden och peppningar. Själv njuter jag av elitidrottsmän som hatar att förlora och deras kamp för att inte vika sig en tum gentemot sin motståndare. Det är ju och ska också vara en jäkla skillnad på intensiteten mellan en SM-final och en vanlig seriematch, i alla avseenden! Moralister... suck...

B: Nej, omoralen i musiken är ett annat ämne och det har redan avhandlats av några andra...

2006-04-10 @ 15:13:05
Postat av: Avner

Jag tycker att man kan älska spelet, älska att vinna, hata att förlora, utan att för den skull kalla motståndarens mamma för hora.

2006-04-10 @ 16:14:00
Postat av: Henrik

Ja, absolut, det håller jag med om. Men trashtalk hade inte funnits om det inte hade gett nån effekt. Det är ju inga duvungar som får höra det. Dom tål det och ska kunna ta sånt när dom befinner sig på den nivån. Blir dom alltför lessna så finns ju alltid alternativet att lägga av... Det är inte avsett för radhusfamiljens öron och det vet (nästan) alla spelare också om. Hedströms ord förra året var värre, även om han inte såg kameran. Den som är med i leken får leken tåla och genom att spelarna i normalfallet håller det till isen så kommer vi så långt vi kan i att motarbeta det. "Tjockis" är däremot bara barnsligt och slutade med att alla skrattar åt honom. Det blir nog inget mer sånt i micken på ett tag...

2006-04-11 @ 00:50:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback