Angående Broke Back

OK, jag är ingen dramakille. Brukar inte se dramafilmer och ännu mindre betala för att se såna filmer på bio så jag kommer inte att gå på Broke Back Moutain. Därför kan jag inte uttala mig om dess kvalitet men en sak kan jag fastslå som bra. Det är en lugn vanlig storfilm som retar gallfeber på The religious right i USA. ALLT som retar dem är bra! Receptet är ganska enkelt:
Man tar något som de är stolta över och identifierar sig med (helylleamerikanska kåbåjjsare som njuter av friheten i storslagna landskap) och för in ett moment som de hatar och vars existens de inte kan acceptera (osedligt leverne och manlig mer-än-vänskap) och helt plötsligt är deras John Wayne-republikanska drömmytologi besudlad och nerplockad på jorden. Till på köpet har vanskapelsen kommit på drift över hela världen, via stark marknadsföring och Oscarsgala. Ingen snackar om församlingar som köper upp hela bioföreställningar och bjuder med sekulära grannar, som var fallet med en annan film häromåret.

Undrar om de amerikanska wacko-pastorerna som ansåg att svenskarna förtjänade att dö i tsunamin
nu hoppas att en jättevåg ska skölja över hela USA... Ha ha!

Ingen kan bestämma hur någon annan ska leva, inte ens om man är kristen amerikan och anser sig
ha fått i uppdrag att styra skutan Jorden...


Kommentarer
Postat av: emilie

du bara måste se broke back moutain, det är den bästa film jag set, jag skulle kunna se den varja dag! den är så vacker, och heath är så snygg så man skulle kunna dö! den skulle utan tvekan vunnit för bästa film på oscarsgalan. jag har skrivit om den.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback