Smart manöver!

SOK ville stämma en liten pizzarörelse på 50 lök för att den en kort period sålde OS-pizza, som till på köpet verkar ha varit helt klart i undertecknads smak. En annan, beprövad, god pizza heter Betman och säljs på en pizzeria i min lilla ursprungsstad. Jag och mina polare har alltid haft kul åt det uppenbart felstavade seriefigursnamnet. Men denna OS-pizza-historien öppnade nu mina ögon och fick mig att inse att pizzabagaren hemma i själva verket har gjort ett genidrag. Naturligtvis är namnet Betman helt genomtänkt! För på så sätt kan han både kränga mer pizza genom att låta kunderna associera till en tuff superhjälte samtidigt som han undgår risken att dra på sig en maffig stämning från amerikanska Marvel, eller om det är DC Comics. Slugt!
Underskatta alltså aldrig en pizzabagare från landsorten... :)


Kommentarer
Postat av: Avner

DC Comics.

Men detta är ju old news. Dom har ju nu gett på sig Os(t)-försäljerskan. Hoppas det går upp i rätten och SOK får rätt. Då blir det massa rabalder och bad will för SOK. :)

2006-03-21 @ 10:04:35
Postat av: Henrik

Nä, old news är det väl inte. Det är det första fallet som gjorde att media fick upp ögonen för den grejen men det kommer att komma många fler. Du såg väl reportaget om att FIFA har varumärkesskyddat massa olika varianter på fotbolls-VM. Bl.a. får man inte skriva namnet på ett visst land i kombination med ett visst årtal i kommersiellt syfte. Detta har nyss börjat...

Men det som är kul är ju att det, tack vare den här typen av uppmärksamhet på såna här fall, alltid finns en gräns för innehavaren att agera eftersom varumärket kan ta så mycket skada att det i sin principiella förlängning blir mindre värt än den stämningskostnaden. :) Sune Hellströmer lovade ju att SvFF inte skulle agera mot en pizzeria även om de serverade VM-pizza...

2006-03-21 @ 16:00:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback