Om "Anke" Borg och de andra

Jaha, två har gått, migrationsministern kämpar vidare och färskast ut i stormen är innehavaren av den tyngsta posten av de hittills omtalade - Anders "Anke" Borg. När vi för första gången på länge har fått en finansminister som är kung på nationalekonomi, vilket man väl alltid borde vara om man har det jobbet, så kanske han sitter löst av skäl som jag inte tar ställning till här. Skulle kännas som ett slöseri om han avgick eftersom jag alltid har förespråkat mer teknokrater åt folket. Det ska inte vara ett krav att en minister är "starkt förankrad inom rörelsen" (dvs. har kokat kaffe i ungdomsförbundet sen 13 års ålder). En kombination är väl helt ok men stor fackkunskap i ämnet måste väl ändå vara det viktigaste. Självklart är förtroende viktigt i branschen men att två nu redan har gått bättrar nog på Ankes förutsättningar att kunna vara kvar. P.g.a. hans räknenissekvaliteter skriver jag nu: Go "Anke" Borg!!

Vad gäller handels- och kulturministerposterna säger nu flera tunga röster att det
inte är självklart att efterträdarna tas från moderaterna. Alltså kommer de nya ministrarna att antingen vara moderater - eller inte vara moderater. Det är ju ett tillstånd som stämmer in på rätt många. Ja, faktiskt alla. Så.... man kanske skulle ta och kontakta Freddan och söka jobb... Jag har ju faktiskt en gedigen bakgrund inom kultursektorn. Jag har studerat musik och framfört musik i kommunala musikskolans regi. Jag har i grupp framfört egenhändigt komponerad musik. Jag författar texter då och då och får dem t.o.m. publicerade, varav detta är en av dem. Ja, det finns t.o.m. vittnen som påstår sig ha sett mig gestalta känslostämningar inom dansens värld... Det sistnämnda tror jag iofs inte på men de övriga meriterna talar ju sitt tydliga språk och torde understryka min lämplighet som kulturminister.

Eller kanske borde jag söka jobbet som handelsminister? Jag var ju faktiskt utomlands för ett tag sen och idkade en hel del foreign trade.. I samband med detta importerade jag även en känd svensk produkt som just innan hade exporterats. Så visst har jag rutin även där...

Så Freddan, du kan ju skriva härunder i kommentatorsfunktionen när jag ska infinna mig på Statsrådsberedningen för intervju. Vi ses!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback