I natt jag drömde...

Härom natten var jag vaken ända fram till 7-tiden på morgonen och när jag väl somnade drömde jag om det amerikanska presidentvalet och det hela var väldigt konstigt. Det är ju bara i overkliga filmer som en president kan vara under 50 (t.ex Independence day) eller svart (t.ex Deep impact) men det överträffades i min dröm för där röstade USA fram en ny president som både var svart OCH yngre än 50 - samtidigt! Dessutom hade han en brokig bakgrund, konstigt namn och hade lyckats besegra sina förutsättningar och tagit sig fram till toppen mot alla odds. Alltifrån vita skådespelare till svarta tuffa hiphopare ställde sig på hans sida och han ägde hela popkulturen, liksom all social media. Detta gjorde att de normalt så politiskt likgiltiga kidsen kände att de till sist hade fått en egen kandidat som de kunde stå för, liksom alla USA:s minoritetsgrupper. Tusen och åter tusen amerikaner och större delen av omvärlden beundrade honom för hans karisma och otroligt skickliga retoriska förmåga och för att han lovade att förändra USA till det bättre. Jepp, som ni fattar var det en riktigt överdriven politisk korrekt snyftare som t.o.m. hade varit too much för Hollywood. När han höll sitt stora väckelsemöteslika segertal på scenen i en park full av jublande och gråtande människor och det var som om smäktande stråkar ackompanjerade honom i den mest bombastiska av Jerry Bruckheimerprodukioner måste mitt undermedvetna ha insett hur naivt verklighetsfrämmande detta scenario var, för då vaknade jag.

Ja, ja, i fantasin är allt möjligt men nu tillbaka till verkligheten. Det ska bli intressant att följa när USA väljer president nästa vecka. Det står, som bekant, mellan sittande president Bush och utmanaren McCain. Jag kommer att heja på McCain för att det hade varit kul med byte på posten. Men det blir väl Bush som förra gången. Det amerikanska folket röstar ju alltid konservativt. Det hade varit kul med nåt helt nytt nån gång och inte bara äldre vita män från överklassen hela tiden, bara för att den gruppen alltid har haft makten. Tänk om det nån gång kunde bli som i min dröm! Fast, det är klart, det kommer ju aldrig hända. Det är ju helt enkelt för bra för att vara sant...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback