Enkla samvetspengar för gymen

Runt nyår började gymkedjornas reklam rulla på tv, kvällsisarna började köra hälsotema med smalmat och träningstips och t.ex. ikväll har Förkväll (som presenteras av två hälsoföretag) en personlig tränare som gäst som låter b-kändisen använda gymmaskinen som de har släpat dit.

Det märks alltså väldigt tydligt att det är januari. Denna tid på året då gymen under några veckor är överfulla av nyårslöftesgivare, beach-10-målsättare och folk med dåligt hälsosamvete som försöker nystarta sina osunda liv genom att motionera bort julmaten runt låren. Nu är ju jag priviligierad med bra gener (som mina gymande kompisar har sagt) så jag måste inte träna på det där sättet och jag har inte heller dåligt samvete för att jag inte gör det, så därför ska jag inte hacka på de här människorna som försöker bearbeta sin dåliga karaktär och ta den överviktiga tjuren vid hornen. Jag hejar på er! Det jag däremot tänkte hacka lite på eller åtminstone reflektera över är gymföretagen, för det faktum att många, många av januarigymbesökarna faller ifrån år efter år drabbar inte gymen som man skulle kunna tro. Det är snarare tvärtom eftersom det blir mindre trängsel och mindre slitage på utrustning och lokaler. Användningsavgifterna får de nämligen in ändå eftersom de ser till att koppla januarigymarnas stora nystartsambitioner till sina samveten. Betalar man per besök är det jättedyrt och likaså om man skulle faktureras i efterhand utifrån hur många besök man har gjort. Att förbinda sig till autogiro, som månadsvis drar medlemsavgiften av sig själv, har dock självklart utformats så ekonomiskt förmånligt att man är dum om man inte slår till på det. Man ska ju ändå ha träningen som en återkommande vana och ett pengatickande medlemskap kan ju också bidra till att ge en extra motivation att släpa sig dit när det börjar ta emot. Sen, fram på vårkanten, när snön har smält och solen lyser mer, man har fullt upp med annat och inte känner nån träningsmotivation överhuvudtaget och därför tycker att man likaväl kan spara gymutgiften genom att säga upp medlemskapet som ju ändå aldrig används - ja då måste det göras med en aktiv handling. Och det är just där och då som det dåliga hälsosamvetet väcks till liv igen och man skjuter självklart uppsägningshandlingen på framtiden, tänker att bara efter nästa projekt ska man ta tag i träningen igen så man blir snygg till sommaren. Gymägarna kan därmed luta sig tillbaka, njuta lite till av sin spegelbild och bara se på när kosingen tickar in från deras kära passiva medlemmar. En mycket utstuderad affärsmodell, alltså, vilken har illustrerats i Vänner på ett mycket träffande sätt:



Inte för att jag påstår att gymen på något sätt bryter mot några regler. De får naturligtvis använda sig av de tillåtna villkor som de tjänar bäst på. Men gällande dem som betalar utan att träna hoppas jag att de antingen börjar träna ordentligt eller också har guts nog att kapa autogiroförbindelsen. Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback