Tompa är på gång, han är laddad, han är tänd

Jag har ju förfasat mig över VM-låten nu ett tag sen det offentliggjordes att det skulle vara Tomas Ledin som hade fått uppdraget. Han har ju lyckats att kombinera tantsnusk med sommarklischéer. Lyckats i kommersiell mening, alltså. INTE i artistisk. Och eftersom han bara återuppfinner sig själv hela tiden var jag orolig över att han bara skulle vidga sin formel till Tantsnusk + Sommarklyscha + Fotbollsklyscha men så blev det nu lyckligtvis inte...

Utifrån de orubbliga förutsättningarna måste jag ändå se resultatet som acceptabelt. Det kunde alltså ha blivit mycket, mycket värre med honom vid rodret. Nu tog Tompa helt sonika en gammal storhit från den tiden då han bara var en vanlig melodifestivalartist och inte en pinsam rödvinserotisk sommarpoet. En låt som dessutom redan i sitt original används som publiktändningslåt på idrottsevenemang. Han skrev nya verser och körde ett uppdaterat sound i produktionen och
"Vi är på gång - VM 2006" blev ett faktum.

Vilka är då de orubbliga förutsättningarna jag nämnde?

Jo, jag hade ju nämligen blivit riktigt orolig om jag verkligen hade gillat låten på riktigt eftersom jag inte kan identifiera mig som tillhörandes varken Tompas vanliga målgrupp eller kampsångernas målgrupp. En officiell fotbollslåt måste tyvärr helt enkelt framföras av en bredaste bred folkhemsartist. En sån vars publik tillbringar en hel dag på stranden för att sen gå hem till stugan/husvagnen för att käka. Mannen är in charge of the grill men flintasteken blir ändå något för mörk p.g.a den starka eftermiddagssolens sken. I grilldoftens herravälde dukar sambon/hustrun och ställer fram potatissalladen innan hon ropar hem barnen som spelar krocket med husvagnsgrannens ungar. Eventuellt har även grannhusvagnens familj bjudits in. När de har ätit färdigt byter alla om till lite varmare kläder medan de vuxna fortsätter att dricka ur sin bag-in-box. Sedan tar sig hela sällskapet till utomhuskonsertstället dit ett antal tusen andra salongsberusade flintasteksmänniskor har tagit sig för att njuta av årets semesterkonsert. Under allsången till nån -80-90-talsdänga tänker de kollektivt att det här är just som sommar ska vara. Och än en gång har Lars Winnerbäck, Magnus Uggla, Per Gessle, Ulf Lundell eller just Tomas Ledin eller någon annan likadan gjort succé. Same pöbelrockshit - different gubbnames...

Just en sådan artist måste tyvärr, per definition, även köra den officiella VM-låten. Är det bara slightly smalare eller släkt med nån annan musikstil än vuxen pop/rock med inslag av visa och/eller buskishumor så funkar det inte, då skulle en del komma men inte sluter Massorna upp inte... Därför skapas produkten VM-låt för att gå hem i alla läger.

Och det gör den också - utom hos dom som inte gillar musik vars enda syfte är vara anpassad för att gå hem i just alla läger...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men är det inte torrt och lamt att inte orka skriva en ny låt? Jag tyckte det var undermåligt av Ledin. Även för hans standard alltså. Jag skrev inget själv eftersom jag förväntade mig en fin sågning tillverkad av dig istället. :)

2006-05-12 @ 12:56:53
Postat av: Avner

Nu har jag för övrigt sett videon också. Inte helt oväntat var Ledin i närbild under 90% av videon. Rött kort direkt till Ego-Ledin.

2006-05-12 @ 17:16:04
Postat av: H

Självklart ställer jag upp och tar mitt ansvar och sågar när det behövs! :)

2006-05-18 @ 18:15:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback