Mörkrets Fastighetsbyrå

What's the deal med den gamla reklamen för Swedbank Fastighetsbyrå som dom kör nu igen? Vet inte om jag tycker att den framställer dom i särskilt positiv dager. Adam och Eva står emot den lömska ormens locktoner men inte Swedbank Fastighetsbyrå. Antar att man ska tänka att dom alltså är så kunniga att man skulle kunna tro att de har ätit av Kunskapens Frukt. Men det där med symbolik är ju alltid en knepig grej. Budskapet skulle ju lika gärna kunna tolkas som att de gärna tar the easy way out: de faller lätt för frestelser utan att ens behöva övertalas. Eller också att byrån är Syndens Näste. Eller att de tveklöst tar stora risker utan att kalkylera över konsekvenserna före. Fast det kanske bara är så enkelt som att Swedbank Fastighetsbyrå står i förbund med djävulen...


Kommentarer
Postat av: lasse

Att äta av frukten representerar mänsklighetens största svek mot gud gör inte saken bättre. Man undrar hur Swedbank har tänkt?

2008-08-10 @ 09:03:23
Postat av: H

Precis. Nu är ju jag sekulär och bryr mig inte utifrån ett religiöst perspektiv. Jag tycker däremot att det är kul med kulturhistoriska referenser i reklam men som du skriver rör det sig ju om mänsklighetens största svek mot Gud så man kan ju tycka att det vore bad publicity att bli förknippad med det, symboliskt sett.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback