Fantastiskt lyckad PR-Anka

Tänkte att jag ju kunde skriva ett blogginlägg om den här Anna Anka för det är det nog ingen annan som har gjort... Var ju tvungen att se henne hos Skavlan i väntan på Jay-Z. Bryr mig inte om att gå in på sakfrågan, utan det är snarare det massiva genomslaget som fascinerar och det kickar ju självklart igång medie/marknadsföring/PR-detektiven i mig. Avsändare är självklart TV3 men inte ens de kunde väl tro på en sån här fullständig succé. Genom att genomföra ett skolboksexempel på PR-strategi har de lyckats marknadsföra sin nya realitysatsning så att verkligen alla har ett sätt att förhålla sig till en av huvudpersonerna. Begreppet "snackis" räcker inte till. Anna Anka har blivit till ett eget fenomen.

Hösten -09 gör 3:an en ansiktslyftning och relansering med ny logga och ett antal nya program. De har hittat en karaktär som är så verklighetsfrånvänd att hon lika gärna hade kunnat vara med i 100 höjdare och inser vilket inneboende sprängstoff hennes åsikter i kombination med livsstil utgör. Lätt väljer de därför att göra ett program till den kvinnomålgrupp de vill nå, lyfta fram henne för att marknadsföra kanalen i allmänhet och programmet i synnerhet. Naturligtvis fastnar de snabbt för att det just är hennes syn på jämställdhet som torde ge störst genomslag och hon skriver en
debattartikel på Newsmill (hon ska visst inte ens ha skrivit den själv utan bara ha blivit intervjuad men jag hittar inte källan till det). Siktet är därmed inställt på att provocera den mest indignerade kategorin människor. Fair enough. Det är ju så lättgenomskådat så det är det väl ingen som går på? För vem är hon egentligen, vad är det som skänker hennes röst en sådan tyngd som gör att den förtjänar att lyftas fram framför andra? Det är ju inte så att hon företräder någon mer än sig själv. Så varför skulle hon vara värd att tas på större allvar än en random t-bane-rättshaverist-weirdo?

Men joooo!! Kreti och pleti går i fällan. Och rasar! De låter sig träffas rakt inne i själen. Naturligtvis. TV3 myser och passar såklart på att smida när järnet är varmt genom att skicka över henne för promoturné, där alla får sin del av kakan och ger sitt strå till PR-stacken, inklusive konkurrent-SVT. Med allt vad extra snack det innebär. "Flög hon privatjet?", "Grand Hotel?" "Träningsmetod och diet?" "Skönhetstävling?" Cirkusen genererar fantastisk uppmärksamhet till deras program och resultatet blir en överväldigande succé! Nästa avsnitt av Svenska Hollywoodfruar slår decenniumrekord för en egen produktion när det ses av den mycket höga TV3-siffran en miljon tittare och av nämnda indignerade målgrupp är det hela var femte (!) kvinna mellan 25-44 år som tittar. Här ingår ju faktiskt även Christina Stenbeck men hon kan välförtjänt skratta hela vägen till banken.

Någon kanske tycker att det är cyniskt och oetiskt att utnyttja förväntat upprörda känslor från en jämställdhetsdebatt utan att överhuvudtaget bry sig om ämnet, enbart p.g.a. simpel marknadsföring av en ny produkt men det har jag inga problem med, det är part of the game och TV3 är bara att gratulera.

Det genialiska av 3:ans strateger är ju att kampanjen blottlägger de båda komplexa motpolerna inom average svensk tjej som sällan möts, där ett lyxigt Desperate Housewives-liv lockar, samidigt som den progressiva svenska moderna jämställdheten/feminismen inte kan kompromissas med. I hennes fantasi är de förenliga men kanske är det så här verkligheten blir i en sådan extrem miljö. När då en person med samma bakgrund som hon har lyckats med drömmen att nå detta materiella paradis men sviker så totalt genom att helt ifrågasätta hennes innersta värderingar och grundläggande livsstil, då blir det (tydligen) så här fruktansvärt provocerande.

Hmm... vad var det för ny slogan som TV3 hade nu igen... Just det: ”Starka känslor. Starka karaktärer”...