Förolämpad av Annika Lantz i direktsändning!

K-G Bergström går i pension och slutar som politisk kommentator på Rapport. Men ingen frågar mig. Istället blir det Mats Knutson som ersätter och lämnar därmed i sin tur en lucka på Aktuellt. Men ingen frågar mig. Budet går istället till Margit Silberstein. Sen lämnar Lena Smedsaas posten som politisk kommentator på TV4Nyheterna. Det dröjer ett tag och till sist nås man av nyheten att fyran har värvat Lena Sundström och Helena Gissén. Ingen har frågat mig. Man börjar tappa hoppet men i måndags blir man så äntligen åtminstone kontaktad av Sveriges Radio P1. De behöver mitt politiska expertutlåtande angående söndagens partiledardebatt i Agenda.

Det hela har sin bakgrund i att jag under debatten klickade på Annika Lantz länk som hon twittrade ut och som gick till
"Borgfredsbingo". Det är ett bingospel men med en bricka som inte innehåller några siffror utan istället olika påhopp som en panel i hennes radioprogram hade satt ihop. Jag tyckte det verkade skoj så jag fyllde i olika rutor när jag hörde nåt under debatten som jag tyckte passade in. Att jag råkade dominera tävlingen fullständigt visste jag inte då. Allt flöt ju bara på. Dagen därpå skulle jag ha slutat klockan fyra men blir klar med mina göromål tidigare än beräknat och kan därför gå ut på stan. Jag sätter på mobilradion och tänker att det kanske är något program som analyserar debatten. Jag zappar bort från P3 och hamnar hos Lantz i P1 som pratar just om debatten och bingot. Lantz tycker att det var svårt och ringer upp en tjej som fick fyra kryss. Det var ju inte så många, tänker jag medan de går igenom raden och rättar den. Hon får inte heller alla kryss godkända. T.ex. hade hon kryssat för rutan "högerjunta" när Peter Eriksson liknade alliansen vid Lucky Luke, ett långskott utan dess like, långt från mina kvalitetskryss. Precis i slutet av intervjun får jag då höra ett nytt påhopp från Annika Lantz sida, men inget av dem som är med på brickan, utan ett nytt... som är riktat mot... MIG! Personligen! Avundsjukt får man höra: "Det var nån som hade fått sju kryss men honom har vi inte fått tag på - förmodligen för att han är mytoman (skratt)" och telefontjejen fyller i: "han har säkert fuskat lika mycket som jag har..." Jag tänkte... hmm.. hade inte jag sju? Jovisst! och jag har inte varit anträffbar på twitter eller mejl på hela dagen. Woho! Jag kan nu skriva in i mitt CV att jag har blivit trashtalkad av Annika Lantz, direkt i P1! När jag kollade twittern när jag kom hem läste jag också ett direct message där hon gratulerade mig och bad mig ringa hennes producent. Chansen att dominera i radio var iofs borta men jag lutade mig nöjt tillbaka med ett leende på läpparna innan jag twittrade några kaxigheter tillbaka som svar.

Nu till den kvällstidningsjournalistiska vinkeln:

EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA

HÅNCHOCK AV SVERIGES RADIO
Radioprofil till hätsk attack i public service

En känd radioprofil med eget program i Sveriges Radios P1 gick under måndagens direktsändning till avundsjuk attack mot kunnig politikexpert. Experten hade mycket rättvist tagit en överlägsen ledning i en svår tävling på ett rättrådigt och allmänt bra sätt. Redaktionen hade, genom programledaren, försökt nå honom för att förmå honom att dela med sig av sin visdom direkt i radio. Han hade tyvärr förhinder och hade ingen möjlighet att höra av sig. Istället tog man via telefon in den näst bäst placerade tävlingsdeltagaren, som trots stora ansträngningar inte riktigt hade nått ända fram. Det var i detta läge som programledaren kom med sitt avundsjuka utfall mot den kunniga politikexperten. Dennes stora ledning blev nämligen för mycket för den rikskända radioprofilen som i ren frustration anklagade honom för att vara mytoman, följt av ett mycket hånfullt skratt som innehöll en stor portion ren ondska. Och pennalismen fortsatte då programmets bisittare, tillika en välkänd musiker och tv-producent, högljutt deltog i hånskrattandet på radioprofilens direktiv. Samtidigt tog den nyss nämnda andraplacerade deltagaren vid och passade på att bittert anklaga experten för fusk och oegentligheter. För Triviologi uppger den utsatte att det hela uppenbart är en hatkampanj riktad mot honom som person och han utesluter inte heller att det mycket väl kan vara sanktionerat från Sveriges Radios ledning. Han tillbakavisar kraftfullt alla insinunta eller uttalade anklagelser om att allt inte skulle ha gått rätt till. Varför radioprofilen har valt att rikta alla sina ohämmade aggressioner mot just honom vet han inte men han spekulerar i att det måste bero på ett stort avund gentemot hans enorma kompetens inom området. Han väljer dock att inte ta alltför personligt illa vid sig utan vänder andra kinden till. Om den politiska redaktionen på SR vill rekrytera honom står han alltjämt kvar till dess förfogande. Vad gäller Borgfredsbingons fortsatta tävling tror han att han kommer att vinna den om han bara återfår motivationen. Triviologiredaktionen har förgäves sökt programledaren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback