Spotifyifieringen av Sverige

Jag tycker alltid det är intressant när jag lägger märke till strategin när en ny (eller rebrandad etc.) tv-kanal lanseras på bred front.

Under kvällens fotbollssändning från VM-kvalmatchen Sverige-Kazakstan noterade jag ett mycket intressant tecken i tiden. För första gången sen jag fick tillgång till TV4 (/kommersiell tv övht) 1992 var det som om programledaren bad om ursäkt för att de skulle tvingas visa reklam. Inför avbrotten, där det första kom väldigt kort efter sändningens start, hänvisade studiovärdinnan till företagets nya betal-tv-kanal där "vi parallellsänder UTAN avbrott. Där fortsätter studiosnacket.” Samtidigt som följande text rullade överst i rutan:

”Strax kommer ett kort avbrott. Denna sändning är gratis tack vare våra sponsorer och snart kommer meddelanden från våra reklampartners. Sändningen går också se utan avbrott i TV4 Sport Xtra för bara 39 kr eller 49 kr beroende på distributör.”

I översättning till klartext av budskapet blir det: ”Vi tjänar mer pengar på att styra över våra tittare dit. Du slipper denna störiga budgetvariant av matchen om du bara lägger en oansenlig summa på vår nya reklamfria kanal”.

Jag har aldrig tidigare sett kommersiell tv framställa sin egen annonsering som något negativt. Detta leder mig till en slutsats:

Mina damer och herrar - Det vi bevittnar är spotifyifieringen av svenskarnas livsstil!

Dvs. att inte acceptera jobbiga reklamavbrott hela tiden, samtidigt som man inte vill känna sig snål och härda ut med den sämre versionen när det är så enkelt att kunna unna sig det lite bekvämare upplägget. Alltså fullt i linje med målgruppens övriga konsumtionsvanor, vilka tydligast illustreras av det reklamtrötta musiklyssnandet där Spotifys ad-ware-version har valts bort till förmån för den upplevt ringa uppoffringen månadsbetalning till smartphonekompatibla Spotify premium.

Utöver piskan bjöd sändningen även på en morot: En intervju med nationalidolen Zlatan Ibrahimovic som man endast kunde se i TV4 Sport Xtra och som produktionen lät rulla igång några sekunder innan reklambrejket tog vid för att därigenom skapa ett abrupt avbrott och förmedla känslan av att snuvas på konfekten.

For the record vill jag ge cred till TV4-gruppen som ju likagärna hade kunnat sända matchen endast i den nya kanalen. Så som Viasat gjorde med en EM-kvalmatch mot nåt blåbärsland när de lanserade TV10 härom året. Men då hade man gjort sig till ovän med folket och det är det sista man vill. Det i sin tur är ett resultat av att människor tidigare har klagat högljutt och skapat badwill för varumärket på nätet och i sin övriga vardag. Gammal hederlig och vacker konsumentmakt m.a.o. Så fortsätt gnälla om mediehusen kör över er, gott folk!