Spekulationsutvärdering - ganska bra gissat

Helt lost var jag faktiskt inte i mina statsrådsspekulationer... Fast Odenberg fick Försvars- istället för Finans- där det nu dök upp en person som inte hade nämnts alls på förhand. Men det visade sig ju vara en väl utbildad nationalekonom med bra ekonomimeriter och som visst är ideolog bakom m's ekonomiska politik. Även om han har fått kritik för för dåliga politiska erfarenheter så känns det ändå förtroendeingivande att ha en teknokrat just på den posten. Dessutom gav han bra svar på tal på Göran Perssons kritik...

Vidare fick Maud mycket riktigt Närings- och fp fick utbildningsdep för sig själva med mina näjmdroppar Leijonborg som utbildningsminister och chef samt Björklund som skolminister. C fick traditionsenligt jordbruksposten och besatte den med ett namn som jag inte kände till, Eskil. Hägglund fick, som jag skrev, en klassisk kd-post inom ett "mjukt" politikområde och blev socialminister. Däremot blev det ingen kändisadvokat som justitieminister och inte heller någon justitieutskottsordförande. Det blev en rutinerad gammal minister från när det begav sig på tidigt 90-tal, Ask. Och lika bra det på en post som tidigare har kallats för katapultstol...

"Näst högst status betyder att en partiledare skulle kunna få [utrikesministerposten]", skrev jag och mycket riktigt hade samtliga partiledare erbjudits jobbet men tackat nej. Och det var bra det för därigenom fick man in den mest kompetente, mest internationellt erkände med det största nätverket bland högdjuren som överhuvudtaget var möjligt av alla personer med svenskt medborgarskap knutna till alliansen. Jag är precis lika glad åt Bildts tillsättning som jag var när Eliasson kom hem i våras som den bäste spelaren på den positionen som det röda laget överhuvudtaget kunde uppbåda. Skönt att slippa rookiemisstag på en sån viktig post. Av UD-statsråden fick jag alltså in 3 av mina näjmdropps av 4 (även om EU-minister Malmström sitter hos Fredrik på Statsrådsberedningen). Den fjärde, Borelius, var det ju ingen som gissade så... Här sa Kåge om sin gamla kollega att det var en sak att vara framgångsrik tv-journalist men en helt annan att vara en duktig minister.

Enligt Bo Holmström är Bildt tillsammans med Ask de enda ministrarna från den gamla Bildt-regeringen -91-94 men då missade han ju totalt att den gamle räven Odell nu blev Finansmarknadsminister och att summan därmed ska vara 3 nygamla ministrar. Skäms Bosse!

Bra att Reinfeldt lägger fram gamla ministerlagbrott direkt. För när garderobslik kommer i flock har de en förmåga att neutralisera varandra. Nu får tidningarna jobba hårdare för att hitta några gamla skandaler, det räcker inte med att skriva att Handelsministern åkte fast för rattfylla 1988...

Och vad gäller dom två som tippade ministerstryktipset i Lantz i P3 så fick de in 2 respektive 4 rätt, vilket ju inte låter så bra, men det berodde visst på att många av de rätta svaren inte hade funnits med bland alternativen och visst - då är det ju lite svårare att tippa rätt... Det var alltså ingen förlust att kupongen inte hade lagts ut på nätet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback