Stoppa mysfrosseriet!

Nej, jag vill varken avhålla folk från att idka trevligt socialt umgänge eller hindra ömsint fysisk närhet. Givetvis inte.

 

Men väl det substantivifierade ordet som har skapats av uttrycket "att mysa" eller "att ha det mysigt". Jag snackar alltså om det enorma överanvändandet av det påhittade barnordet ”mys” - ensamt eller som suffix i otaliga kombinationer. På Facebook har det mysts ett bra tag nu och jag ser ingen hejd på eländet.

 

Enligt vad Triviologi erfar från sina högst initierade barnfamiljs- och dagiskällor är ”fredagsmys” själva termen för den ritual då barnfamiljen ägnar sig åt den enda quality time som är möjlig med utarbetade föräldrar i veckoslutet, dvs. ätandes snacks i soffan framför tv:s stora underhållningssatsning på fredagskvällar. Särskilt TV4:s folkliga helgkvällsnöjen är i åtanke, då kanalen med stor tydlighet har nischat in sig på denna kategori tittare i sina programformat för denna slot.

 

Tanken är helt enkelt ett uppfostringsförhandlingsknep för att styra de små illbattingarnas förväntningar så att de inte ska få för sig att kräva onyttiga ostbågar oftare än framför Let’s Dance, samtidigt som de hålls glada, tysta och lugna så trötta föräldrar lugnt kan njuta av sitt fredagskvällsvin. Rationellt och smart.

 

Där kunde det ha stannat.

 

Men så plockar snacks- och reklamindustrin upp fenomenet och rullar ut reklamfilm för OLW där de medverkande sjunger att det är dags för Fredagsmys. Fair enough. De har helt enkelt läst av en viktig målgrupp. Det köper jag också rakt av, såklart.

 

Men DÄR kunde det – nej, BORDE det – ha stannat.

 

Istället urartar det helt och myset sprider sig som en cancertsunami för vinden.

På Facebook informerar människor att de minsann ägnar sig åt kvällsmys, middagsmys, filmmys, helgmys, höstmys och fan och hans mysiga moster. Det finns ingen hejd på de olika suffixvarianterna och det hela har, som här framgår, vuxit ur alla proportioner. I skrivande stund har den första snön just kommit så nu väntar jag bara med bävan på att någon ska vara först med ordet ”snömys”…

 

Man inser att botten slutligen är nådd helt officiellt när Sturegallerian i TV4:s reklam över Stockholmsområdet uppmanar till… håll i er nu… ”shoppingmys”!!

 

Inför spöstraff för otyget!

 

Som sagt, fortsätt gärna att ha det koseligt, som man säger i Norge, men variera för sjutton språkbruket!


Kommentarer
Postat av: Therese

Haha, word! Jag får eksem av allt jävla mysande. För att inte tala om alla som tvunget ska tala om i sina statusrader att det "äntligen är fredag och jag ska dricka öl" eller "fan nu är det måndag igen". Som att vi inte visste det. Skaffa ett liv.

Postat av: Henrik

Tack Therese. He he, japp, jag håller med.

2010-10-23 @ 22:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback